Har konstituert rektor for Fagskolen i Finnmark

Øystein Hansen er konstituert som rektor for Fagskolen i Finnmark etter vedtak om at samarbeidet om Fagskolen i Nord ikke skal fortsette.

Mann med briller står på scene og snakker i mikrofon - Klikk for stort bildeRektor ved Kirkenes vgs, Øystein Hansen under Arctic Skills 2023 Sunniva Tønsberg Gaski

Som følge av vedtak i fylkestingene i Finnmark fylkeskommune og Troms fylkeskommune har ikke Finnmark og Troms et fagskolesamarbeid fra 1. januar 2024. For å ivareta ansatte og studenter i overgangen, ble Øystein Hansen, den 11.12.2023 konstituert som rektor for å etablere Fagskolen i Finnmark.

Konstituert rektor

Hansen har hatt rollen som rektor ved Kirkenes videregående skole frem til konstitueringa. Konstitueringa gjelder til 30.06.2024. For å ivareta ledelse ved Kirkenes videregående skole er Ingvild Wartiainen konstituert som rektor i samme tidsrom.

Nytt styre

– Det jobbes nå med å få på plass det som er nødvendig for å ha en egen fagskole i Finnmark fra 1.1.2024, blant annet  vil det bli etablert et nytt og eget styre for Fagskolen i Finnmark, sier opplæringssjef i Finnmark fylkeskommune, Margunn Blix.

Hansen var tilsatt som rektor ved Fagskolen i Kirkenes fra oppstart i 2015 fram til dannelsen av Fagskolen i Nord.