Vedtok å etablere fagskolen i Finnmark

Et enstemmig fylkesutvalg vedtok i dag å etablere en fagskole i Finnmark.

Fagskolen i Finnmark blir etablert fra 1. januar 2024 med kontorsted Kirkenes i Sør-Varanger kommune. På det ekstraordinære møtet i fylkesutvalget onsdag 20. desember ble det også valgt et styre for skolen.

Fortsatte ikke samarbeidet

I årene Troms og Finnmark fylkeskommune var sammenslått, ble Fagskolen i Nord etablert. Etter at oppløsning av Troms og Finnmark skulle gjennomføres, ønsket Finnmark et fortsatt samarbeid om Fagskolen i Nord. Dette ble vedtatt i fylkestinget i Finnmark – som var først ute med sitt vedtak om fagskolesamarbeid. Senere samme uke hadde fylkestinget i Troms møte, der vedtaket ble å skrote samarbeidet med Finnmark.

Fylkesordfører i Finnmark, Hans-Jacob Bønå (H) sa da at han var meget overrasket over vedtaket i Troms.

Egen fagskole i Finnmark

Fagskolen i Finnmark har avdelinger i Kirkenes og Nordkapp. Øystein Hansen er konstituert som rektor ved skolen.

På det enstemmige vedtaket i fylkesutvalget ble også styresammensetning og vedtekter satt ned. Gå til OpenGov for å se vedtaket om Fagskolen i Finnmark.

Åge Lien fra Oslo ble styreleder, mens Lone Synnøve Hegg fra Alta ble nestleder.

Flere personer står på rekke og smiler til kamera - Klikk for stort bildeFylkesutvalget f.v.: Kristin Rajala (Ap), Christian Bergeton Klaussen (Ap), Odd Erling Mikalsen (Frp), Linda Beate Randal (Ap), Trine Noodt (V), Hallgeir Strifeldt (R), Tordis Beate Opdahl (Nkf), Magne Ek (Nkf), Hans-Jacob Bønå (H), Heidi Holmgren (Sp), Thomas Arild Mølmann (Nkf), Hege Christin Bjørkmann (H), Elin Mathisen (Sv Bjarne Riesto